معماری جهان، هند، انستیتو بین المللی مدیریت کلکته

از نکات حائز اهمیت در این بنا شیوه ای متفاوت در برقراری پیوند میان ساختمان و زمینه  آن می باشد. طبیعت که در هندوستان جلوه های متفاوتی داشته و الهام از آن و احترام به آن از ارکان اصلی باورهای فرهنگی و مذهبی هندوها محسوب می شود، در این بنا به شیوه ای خاص جلوه گر شده است.

بخشی از ساختمان جداره ای پوشیده از شیشه های رنگی دارد که تمامی رنگ های بکار رفته در آن انعکاس رنگ های آسمان منطقه، در مواقع مختلفی از روز می باشد. همچنین به گفته طراحان، شفافیت جداره ها تمثیلی از شفافیت ذهن دانشجویان و نسل جوان هندوستان است. آنچه بر جذابیت نمای رنگی ساختمان می افزاید انحنای فرم این جداره  است که توسط خطوطی افقی به پنج نوار کشیده تقسیم شده و این امر به پویایی و سیالیت این جداره افزوده است. همچنین تفاوت فاحش میان ساختار جداره منحنی شکل با سایر قسمت های ساختمان که در آنها از صفحاتی صلب و مشبک  به رنگ سفید و سیاه استفاده گردیده بر اهمیت بصری جداره رنگی می افزاید.

در فضاهای داخلی نیز، بازی نور، سایه و رنگ به واسطه انعکاس رنگارنگی از صفحات جداره، در راهروهای ارتباطی، نمایان شده است. تاکید بر اهمیت رنگ، علاوه بر نما در جداره های داخلی و حتی مبلمان بنا نیز دیده می شود.

سایت پروژه در بافتی مسکونی و پرتراکم قرار گرفته و تناسبات زمین ساختاری خطی را در پلان دیکته نموده است. با این وجود موفقیت پلان در بهره گیری از مزیت های نظام خطی بسیار آموزنده است؛ نحوه قرارگیری سالن ها و کلاس های آموزشی، طراحی راهرو و مسیرهای ارتباطی، نورگیری کلاس ها و محل مناسب قرارگیری باکس های ارتباط عمودی از جمله نکات قابل توجه در پلان می باشند. (منابع و مراجع: ب-3)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد