معماری ایران، اصفهان، خانه رضا حسینی

خانه رضا حسینی در استان اصفهان، شهر کاشان، خیابان علوی، کوچه شهید اشنوئی، کوچه شهید خانزاد قرار گرفته است.

فضاهای بسته این خانه در هر چهار طرف حیاط آن گسترده شده اند. جبهه جنوبی از سایر جبهه ها مرتفع تر است و مهم ترین بخش خانه نیز به شمار می آید. در میانه این جبهه، یک تالار واقع شده است و در جلوی آن ایوانی ستون دار خودنمائی می کند که هم سطح حیاط می باشد. در دو سوی تالار دو اتاق سه دری و در دو طرف شاه نشین آن دو اتاق دیگر قرار دارند. پنجره های شاه نشین و اتاق های طرفین آن به سوی فضایی باز واقع در پشت این جبهه گشوده می شوند که به نظر می رسد قبلا باغ کوچکی بوده. چنین فضایی در خانه های کاشان کمتر دیده می شود.

در وسط جبهه شمالی بنا یک مهتابی قرار دارد که قبلا با دو فضای کفش کن طرفین خود، کاملا در ارتباط بوده و در حال حاضر ارتباط یکی از این فضاها مسدود شده. جبهه شرقی شامل چند فضای خدماتی و یک حیاط خلوت می باشد.

نکته قابل توجه در حجم بنا، مرتفع بودن فضاهای واقع در چهارگوشه حیاط نسبت به سایر فضاهاست. همچنین استفاده از قوس های نیم دایره ای بزرگ که از خصوصیات معماری قاجار است در کلیه نماها جلب توجه می کند. خانه دو ورودی دارد که یکی از طریق هشتی و دالان به حیاط اصلی و دیگری به حیاط پشت خانه راه می یابد و خانه از طریق ورودی اخیر با خانه دیگری (خانه بنی کاظمی) در ارتباط است. زیرزمین های خانه در جبهه های شمالی و جنوبی آن قرار دارند. (منابع و مراجع: الف-1)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد