دکوراسیون داخلی، روانشناسی رنگ، مقایسه رنگ های گرم و سرد

با وجودی که اثر رنگ ها تا حدودی ذهنی است و در مورد اشخاص مختلف فرق می کند اما برخی از تاثیرات رنگ ها دارای معنی یگانه ای در سراسر جهان هستند. به طور کلی رنگ ها به دو دسته گرم و سرد دسته بندی می شوند. در واقع رنگ گرم و سرد به حسی که از دیدن یک طیف رنگی به وجود می آید گفته می شود.

رنگ گرم و سرد به حسی که از دیدن یک طیف رنگی به وجود می آید گفته می شود

به طور کلی رنگ ها به دو دسته گرم و سرد دسته بندی می شوند

به طور کلی رنگ هایی که در طیف قرمز قرار دارند به عنوان رنگ های گرم شناخته می شوند. رنگ های گرم شادابی و راحتی را القا می نمایند. این رنگ ها باعث می شوند فضا کوچکتر به نظر برسد، زیرا تن رنگ های گرم باعث ایجاد حس راحتی در افراد می شود. رنگ های گرم باعث فعال شدن عکس العمل های مغز می شود و احساس هیجان، عشق و در بعضی مواقع عصبانیت و خشم را القا می نماید. در فضا های خیلی بزرگ استفاده زیاد از رنگ های گرم باعث ابهت فضا می شود و با رنگ های خنثی هم تطابق دارد. رنگ های گرم بر فعالیت روزمره زندگی ما می افزاید و به زندگی ضرباهنگ تند و شاد می بخشند. این رنگ ها فشار خون را بالا می برند، تنفس و ضربان قلب را تسریع بخشیده و گرمی و حرارت را به بیننده القا می کنند. رنگ های اصلی یا ترکیباتی از قبیل قرمز، نارنجی، زرد، سبز، قرمز-نارنجی، زرد-نارنجی (پرتقالی)، بنفش-قرمز در زمره رنگ های گرم قرار می گیرند.

رنگ های گرم زرد در دکوراسیون داخلی

رنگ های گرم نارنجی در دکوراسیون داخلی

رنگ های گرم در دکوراسیون داخلی

رنگ های گرم قرمز در دکوراسیون داخلی

رنگ هایی که در طیف آبی قرار دارند، رنگ های سرد نامیده می شوند. این رنگها معمولاً آرامش بخشند اما گاهی نیز ممکن است احساس غمگینی و بی تفاوتی را به ذهن القا نمایند. در واقع رنگ های سرد باعث ایجاد اثرات منفعل (غیر فعال) در مغز شده که باعث ایجاد احساس رضایت، آرامش و عدم فعالیت می شود. بنابراین بهترین طیف رنگی جهت ایجاد آرامش و تسکین و همچنین بزرگ تر به نظر رسیدن فضای موجود، انتخاب رنگ های سرد می باشد. طیف رنگی سرد به طورمستقیم بر شاخه پاراسمپاتیک سیستم عصبی خودکار اثر می گذارند و موجب پایین آمدن فشار خون و کاهش سرعت تنفس و ضربان قلب می شوند. رنگ های سرد، ساده و بی تکلف هستند و انتخابی مناسب برای محیط کار و اتاق خواب، که درآن به آرامش نیاز است، به شمار می روند. اما ایرادی که به رنگ های سرد چرخه رنگ می گیرند این است که فضا را سرد تر از آنچه هست نمایش می دهد. رنگ های سرد، ترکیباتی از قبیل آبی- سبز (فیروزه ای)، سبز مایل به آبی، آبی-بنفش، بنفش متمایل به آبی(آبی-بنفش) و آبی را در خود دارند.

رنگ های سرد آبی در دکوراسیون داخلی

رنگ های سرد فیروزه ای در دکوراسیون داخلی

رنگ های سرد سبز در دکوراسیون داخلی

علاوه بر دو دسته بندی ذکر شده رنگ های خنثی نیز وجود دارند. رنگ های خنثی، رنگ هایی هستند که از میزان زیادی سفید برخوردار بوده ولی به هیچ یک از رنگ های اولیه و ثانویه متمایل نیستند. با این تعریف رنگ های کم مایه مانند صورتی کم رنگ یا آبی آسمانی جز رنگ های خنثی محسوب نمی شوند ولی رنگ کرم یکی از رنگ های خنثی به حساب می آید. همین مسئله در مورد خاکستری روشن که از مشکی نشأت گرفته است نیز صدق می کند. رنگ های خنثی در بسیاری از مواد طبیعی مانند سنگ ها، خاک، زمین، چوب، حصیر، شن و امثال اینها و یا در برخی از مواد مصنوعی مانند شیشه، سیمان و..و نیز دیده می شوند. رنگ های خنثی در دنیای دکوراسیون از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و کاربردی هستند. خنثی بودن آنها به این معناست که می توانید به راحتی در کنار هر رنگ دیگری بدون احتمال وجود از دست رفتن زیبایی های آن طرح، ترکیبی مناسب در فضا ایجاد کرد. با توجه به آنکه این رنگ ها نیز آرام بخش و ملایم هستند. با پوشش دیوار به یکی از آنها می توان پس زمینه خوبی برای نصب تابلو، نوارهای چاپی و کاغذی، پرده ها و به طور کلی دیوارکوب ها فراهم آورد.

رنگ های خنثی در موارد طبیعی مانند سنگ

رنگ های خنثی در طراحی دکوراسیون داخلی

اگر فضا به قدری از لوازم دکوراسیونی پر شده باشد که احساس آرامش را بر هم ریزند، یکی از راههای ایجاد تعادل در محیط با حفظ همان وسائل، رنگ آمیزی سطوح اصلی یا تعویض پوشش های ثانویه مانند رومبلی، پرده و غیره به یکی از رنگ های خنثی است. هنگامی که قصد دارید قسمتی از فضا مانند یک دیوار، در، پنجره و یا حتی خرده ریزهایی مانند دستگیره، چوب پرده و به طور کلی هر وسیله ای که در محیط وجود دارد به محض ورود بیننده به داخل، نظر او را جلب نکند، آنها را با یکی از رنگ های خنثی رنگ آمیزی کرده و یا رنگ خنثی را در انتخاب آنها در نظر بگیرید. از این خاصیت رنگ های خنثی برای رفع عیوب معماری و شکستگی ها و فرورفتگی ها می توان بهره زیادی کسب کرد. به عنوان مثال با رنگ آمیزی بخشی از فضا که دارای مشکل ساختاری است و شما نمی خواهید فوری مورد توجه بیننده قرار بگیرید، توسط یکی از رنگ های خنثی به راحتی می توانید آن را در نظر اول بپوشانید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد