معماری ایران، شیراز، مسجد جامع عتیق

مسجد جامع عتیق کهنترین مسجد شیراز می باشد که مسجد جمعه یا آدینه نیز نامیده می شود. قدیمی ترین کتیبه موجود در مسجد مورخ 752 است و در عمارت خدای خانه یا بیت المصحف قرار دارد. در ضمن لوحه ای به شکل محراب در این مسجد وجود دارد که در تاریخی نامعلوم به مسجد وکیل منتقل شده. سبک خط کوفی این لوحه دلیل تعلق آن به قرن پنجم یا ششم هجری قمری است.

بانی اولیه مسجد عمرولیث صفاری است. در منابع آمده که آبش خاتون، آخرین حکمران سلسله سغرلیان (اتابکان فارس)، مسجد را بازسازی و سلطان ابراهیم میرزا، فرزند شاهرخ تیموری، آن را مرمت کرده است. بنیان این مسجد پس از مدتی، بر اثر زلزله و سوانح دیگر آسیب دید و دستخوش تغییر و تبدیل بسیار گردید. به عقیده دونالد ویلبر، مسجد در جهات شرقی و غربی وسیع تر از اندازه فعلی بوده و بناهای وابسته ای، از جمله مدرسه  و کاروان سرا و قرائت خانه و مریض خانه، داشته است.

کتیبه های فعلی مسجد از تعمیر و تجدید ساختمان مسجد در دوره صفویان، خصوصا زمان شاه عباس اول، حکایت دارند؛ اما تعمیرات دوره های بعد باعث شده که بازسازی های عهد صفویان چندان به چشم نیاید. دونالد ویلبر معتقد است که وضع ساختمانی ایوان شرقی نشان می دهد که این ایوان در میانه ساختمانی قدیمی تر جای گرفته است. شبستان ها و دیگر قسمت های مسجد ساختمان سنگی داشته اند که بر اثر زلزله ویران شده و پس از آن، با ستون ها و طاق های آجری بر بقایای سنگی آن ها بازسازی شده اند. همچنین به نظر می رسد که ردیف ستون های لبه حیاط، در ضلع شمالی صحن، در دوره ای متاخرتر به شبستان های این جبهه افزوده شده باشد.

ساختمان مسجد به مروز زمان به شدت آسیب دیده بود و به نوشته مولف راهنمای آثار تاریخی شیراز، شبستان های جنوبی مخروبه و مملو از خاک شده بود. در سال 1321 شمسی، تعمیراتی در مسجد شروع و قسمت های زیادی از این بنا بازسازی شد؛ ولی متاسفانه در این تعمیرات، قسمت هایی از بنا کاملا از بین رفت و بناهای نوساز جای آنها را گرفت؛ مثلا امروزه شبستان های شمال شرقی و جنوب غربی سازه فلزی دارد. عمارت بیت المصحف یا خدای خانه در میانه صحن نیز آسیب فراوان دیده بود. به همین علت بسیاری از قرآن های آن، که نگارش بعضی از آن ها به ائمه و صحابه پیامبر اسلام(ص) نسبت داده می شد، به دروازه الله اکبر و سپس در سال 1326 شمسی به موزه شیراز منتقل شد.

در سال 1314 شمسی، عمارت بیت المصحف را استاد عزیز صرافت، معمار شیرازی، تعمیر و تجدید بنا کرد. کتیبه پیشانی این عمارت در نوع خود بی نظیر و به صورت معرق از سنگ و کاشی ساخته شده است. قسمت های مختلف این کتیبه به کوشش محمد جعفر واجد تنظیم و تکمیل شد. در ضمن یک محراب سنگی با نقوش کاشی از این مسجد به موزه شیراز منتقل شده است. امروزه تعیین جای این محراب در بنای مسجد ممکن نیست. (منابع و مراجع: الف-1)

باورهای مردم:
۱. مردم شیراز بر این باور هستند که در زیر خدای خانه اژدهای خفته (عصای موسی) وجود داشته است. (عام)
۲. بر این باور هستند که قبله قبل از تغییر به این سمت بوده و به این مسجد مسجدالاقصی نیز می‌گویند. (خاص)
۳. این مسجد تغییر کاربری داده شده و ابتدا آتشخانه بوده است. (خاص)
۴. عیسی در این مسجد به همراه میکائیل و اسرافیل نزول کرده است. (خاص)

کاوش‌های باستان شناسی نشان می دهد که بنای این مسجد بر روی عبادتگاه قدیمی قرار گرفته است؛ اما به علت محدودیت در کاوش ها، مشخص نیست که این عبادتگاه دقیقا متعلق به کدام دوره است؛ اما این واضح است که طرح مسجد جامع عتیق از الگویی ماقبل خود بهره برده است. گفتنی است در سمت جنوب این مسجد دیواری قرار گرفته که به دیوار ندبه مشهور است؛ برای تمایز این دیوار با سایر دیوارها علامت تک پیک یا سرو به صورت کاشی کاری آبی رنگی مشخص شده است. گفته می شود این دیوار محلی بوده که براق در هنگام عروج پیامبر از این محل حرکت کرده است. (منابع و مراجع: الف-5)

معماری جهان، هند، انستیتو بین المللی مدیریت کلکته

از نکات حائز اهمیت در این بنا شیوه ای متفاوت در برقراری پیوند میان ساختمان و زمینه  آن می باشد. طبیعت که در هندوستان جلوه های متفاوتی داشته و الهام از آن و احترام به آن از ارکان اصلی باورهای فرهنگی و مذهبی هندوها محسوب می شود، در این بنا به شیوه ای خاص جلوه گر شده است.

بخشی از ساختمان جداره ای پوشیده از شیشه های رنگی دارد که تمامی رنگ های بکار رفته در آن انعکاس رنگ های آسمان منطقه، در مواقع مختلفی از روز می باشد. همچنین به گفته طراحان، شفافیت جداره ها تمثیلی از شفافیت ذهن دانشجویان و نسل جوان هندوستان است. آنچه بر جذابیت نمای رنگی ساختمان می افزاید انحنای فرم این جداره  است که توسط خطوطی افقی به پنج نوار کشیده تقسیم شده و این امر به پویایی و سیالیت این جداره افزوده است. همچنین تفاوت فاحش میان ساختار جداره منحنی شکل با سایر قسمت های ساختمان که در آنها از صفحاتی صلب و مشبک  به رنگ سفید و سیاه استفاده گردیده بر اهمیت بصری جداره رنگی می افزاید.

در فضاهای داخلی نیز، بازی نور، سایه و رنگ به واسطه انعکاس رنگارنگی از صفحات جداره، در راهروهای ارتباطی، نمایان شده است. تاکید بر اهمیت رنگ، علاوه بر نما در جداره های داخلی و حتی مبلمان بنا نیز دیده می شود.

سایت پروژه در بافتی مسکونی و پرتراکم قرار گرفته و تناسبات زمین ساختاری خطی را در پلان دیکته نموده است. با این وجود موفقیت پلان در بهره گیری از مزیت های نظام خطی بسیار آموزنده است؛ نحوه قرارگیری سالن ها و کلاس های آموزشی، طراحی راهرو و مسیرهای ارتباطی، نورگیری کلاس ها و محل مناسب قرارگیری باکس های ارتباط عمودی از جمله نکات قابل توجه در پلان می باشند. (منابع و مراجع: ب-3)

معماری جهان، ترکیه، آکادمی بانکداری یاپی کردی

این ساختمان در شهر گبز کشور ترکیه، با زیربنایی در حدود 10 هزار مترمربع، بنایی الحاقی است به مجموعه ای که توسط "جان مک اسلان" معمار انگلیسی در دهه نود میلادی طراحی گردید، مجموعه ای از 10 ساختمان مکعبی از جنس بتن که با نظم خاصی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. ساختمان جدید که در کنج این چیدمان قرار دارد از نظام هندسی موجود تبعیت نکرده و آگاهانه از تن دادن به ساختار بسته و تکراری حاکم بر سایت پلان سر باز می زند.

بدین ترتیب ضمن چرخشی45 درجه نسبت به مجموعه و کشیدگی بیش از حد به سمت خارج سایت، ساختمان جدید به نقطه شاخص مجموعه تبدیل می گردد که نه تنها از داخل مجموعه جلب توجه می کند بلکه از خارج سایت نیز به عنوان شاخصه ای جدید و جذاب برای این مجموعه به نظر می رسد.

این بنا متشکل از دو بال طویل به ارتفاع چهار طبقه است که با فصله اندکی نسبت به یکدیگر قرار گرفته و از داخل سایت دو ساختمان مجزا به نظر می رسند. این دو بال، ساختمان تمامی فضاهای آموزشی مجموعه را دربرگرفته و فضای اندک بین دو بال که با سقفی شفاف پوشیده شده است به فضاهای جمعی، کافی شاپ، راهروهای ارتباطی و نشیمن اختصاص یافته و به خوبی از نور طبیعی بهره می برد. در آخرین تراز ساختمان، محوری با زاویه ای تند فضای داخلی را شکافته و نشیمنی تعریف نموده که نحوه جهت گیری آن دید مستقیم به دریای مرمر را ممکن ساخته است.

از دیگر نکات قابل توجه در این بنا، سادگی و در عین حال تضاد رنگ و مصالح به کار رفته در جداره های خارجی است. جنس پانل های تشکیل دهنده بال ها، از فلز مس بوده که تنها به علت تفاوت در جهت نصب بر روی بدنه با دو رنگ متمایز رویت می شوند. این نوآوری ساده نه تنها کلاس ها را از نور مستقیم حفظ می کند بلکه در طول شب نیز درخشش و انعکاس نور داخل ساختمان بر این شبکه قرمز رنگ دو چندان شده و نظر هر ببیننده ای را به خود جلب می کند.

اهمیت نقش رنگ در داخل بنا نیز محسوس است. نه تنها پانل های رنگی راهروها را از فضای آتریوم مرکزی جدا می سازد، بلکه نورپردازی فضاهای داخلی نیز در ساعات مختلف از روز متفاوت بوده و حال و هوای آتریوم نیز به طبع آن تغییر می کند. در تراز زیرزمین، فضاهای جمعی دیگری نظیر رستوران، غذاخوری کارکنان، سالن کنفرانس و سالن پذیرایی قرار گرفته اند. (منابع و مراجع: ب-3 و ب-4)

معماری جهان، چین، کتابخانه تیانجین بینهای

ساخت کتابخانه بزرگ شهر تیانجین کشور چین توسط گروه معماری MVRDV در حالی به اتمام رسیده؛ که این مجموعه با 33700 متر مربع مساحت، شامل یک آتریوم مفهومی به همراه کره ای نورانی در مرکز، از بزرگترین کتابخانه های عمومی چین به شمار می رود.

کانسپت اصلی طراحی داخلی کتبخانه تیانجین بینهای، مانند یک آبشار بوده که به مرکز فضا سرازیر می شود. طراحی موجدار قفسه ها، المان اصلی ساختمان می باشد که به صورت یکپارچه با راه پله ها، صندلی ها، سقف و پنجره ها متصل شده.

کار طراحی، ساخت و ارائه 1.2 میلیون جلد کتاب این مجموعه در مدت زمان 3 سال ارائه شده که در نوع خود یک رکورد محسوب می شود. هزینه های مربوط به اجرای طراحی و ساخت کتابخانه توسط شهرداری تیانجین چین تأمین شده و در منطقه فرهنگی بینهای قرار دارد. حجم ساختمان بر اساس یک پلان مرکز گرا به داخل Extrude شده و باقی عرصه ها به نوعی از آتریوم کروی سالن به اطراف پراکنده می شوند. قفسه کتاب ها در دو طرف دیوارهای طولی ساختمان تعبیه شده که در برخی نقاط این قفسه ها حکم سکو یا پله را ایفا می کنند. خطوط قفسه ها در امتداد دو نمای شیشه ای قرار گرفته اند و کتابخانه را توسط راهرویی به پارک عمومی در بیرون متصل می کند. فرم موجدار قفسه و سکوها نقش یک فیلتر را در کنترل نور خورشید بازی می کند تا نور طبیعی بیش از حد به داخل نتابد.

طراحی داخلی کتابخانه تیانجین یک فضای غار مانند است که شامل قفسه های ادامه دار می باشد. وینی مس بنیان گذار گروه معماری MVRDV عنوان کرده: ما قادر نبودیم تا فرم و عرصه های ساختمان در بیرون را تغییر دهیم. پس از طراحی داخلی مرکز بنا و ایجاد فرم کروی شکل، ماهیت بیرونی ساختمان بر اساس این فرم شکل گرفت و تعریفی از فضای  دانش و نمایش را به طور همزمان ارائه کرد. ما هسته اصلی ساختمان را به وسیله یک فضای عمومی گسترده ای ارائه کردیم که باز تعریفی بصری از فضای مرکزی را به نمایش می گذارد.

زوایا و منحنی ها در تحریک فضا نقش داشته و کل مجموعه را به مرکزی برای مطالعه، گفتگو و مباحثه تبدیل کرده است. این ساختمان 5 طبقه، دارای امکانات آموزشی گسترده ای می باشد. برنامه های آموزشی و عمومی در فضای زیرزمین، به عنوان مکان ذخیره سازی کتب، آرشیو و کلاس های فنی، قرار می گیرد. پس از ورود به طبقه همکف بازدیدکنندگان می توانند به راحتی به کتاب ها و فضای مطالعه دسترسی داشته باشند. از یک نقطه به بعد قفسه های کتاب نقش زیباسازی سقف و مجموعه را ایفا می کنند و طرح چاپ کتاب به قفسه ها متصل شده تا فضا مانند یک کتابخانه بی انتها به نظر آید. در دو طبقه اول کتابخانه نیز، اتاق مطالعه، کتاب ها و مکان های نشستن قرار دارد. در طبقات بالا نیز اتاق کنفرانس، اتاق کامپیوتر و دفاتر ادرای قرار گرفته و دو پاسیو نیزدر پشت بام قرار دارد. (منابع و مراجع: ب-4)

معماری ایران، اصفهان، خانه رضا حسینی

خانه رضا حسینی در استان اصفهان، شهر کاشان، خیابان علوی، کوچه شهید اشنوئی، کوچه شهید خانزاد قرار گرفته است.

فضاهای بسته این خانه در هر چهار طرف حیاط آن گسترده شده اند. جبهه جنوبی از سایر جبهه ها مرتفع تر است و مهم ترین بخش خانه نیز به شمار می آید. در میانه این جبهه، یک تالار واقع شده است و در جلوی آن ایوانی ستون دار خودنمائی می کند که هم سطح حیاط می باشد. در دو سوی تالار دو اتاق سه دری و در دو طرف شاه نشین آن دو اتاق دیگر قرار دارند. پنجره های شاه نشین و اتاق های طرفین آن به سوی فضایی باز واقع در پشت این جبهه گشوده می شوند که به نظر می رسد قبلا باغ کوچکی بوده. چنین فضایی در خانه های کاشان کمتر دیده می شود.

در وسط جبهه شمالی بنا یک مهتابی قرار دارد که قبلا با دو فضای کفش کن طرفین خود، کاملا در ارتباط بوده و در حال حاضر ارتباط یکی از این فضاها مسدود شده. جبهه شرقی شامل چند فضای خدماتی و یک حیاط خلوت می باشد.

نکته قابل توجه در حجم بنا، مرتفع بودن فضاهای واقع در چهارگوشه حیاط نسبت به سایر فضاهاست. همچنین استفاده از قوس های نیم دایره ای بزرگ که از خصوصیات معماری قاجار است در کلیه نماها جلب توجه می کند. خانه دو ورودی دارد که یکی از طریق هشتی و دالان به حیاط اصلی و دیگری به حیاط پشت خانه راه می یابد و خانه از طریق ورودی اخیر با خانه دیگری (خانه بنی کاظمی) در ارتباط است. زیرزمین های خانه در جبهه های شمالی و جنوبی آن قرار دارند. (منابع و مراجع: الف-1)